Dutch Dream Award voor duurzaam én sociaal schoonmaakbedrijf

Schoonmaakbedrijf Amsterdam
Nieuws
Dutch Dream Award voor duurzaam én sociaal schoonmaakbedrijf

Dutch Dream Award voor duurzaam én sociaal schoonmaakbedrijf

Een bedrijf dat haar branche verduurzaamt, vluchtelingen aan het werk helpt, én haar omzet verdubbelt in een jaar? Het kan. Tijdens het Dutch Dream Award-gala in het Rijksmuseum op 28 november is één van de twee hoofdprijzen gewonnen door Boen Groen, een schoonmaakbedrijf dat zich inzet voor de verduurzaming van de schoonmaakbranche en voor betere werkomstandigheden voor schoonmakers. Oprichter Yasin Bokadid ontving de regioprijs voor Amsterdam tijdens een avondvullend programma in het Rijksmuseum, waar onder andere Alexander Pechtold optrad als spreker. Het gala, dat werd gesponsord door ING en het Rijksmuseum, was de ontknoping van het coachingsprogramma van de Dutch Dream Foundation, een stichting die ondersteuning biedt aan (sociaal) ondernemers met een multiculturele achtergrond.

Tijdens zijn studie Commerciële Economie aan de Hogeschool van Amsteredam werkte Yasin (25) bij een schoonmaakbedrijf. De geboren Amsterdammer met een Nederlandse moeder en Marokkaanse vader zag op de werkvloer met eigen ogen wat er misging: liters chemicaliën verdwenen in de gootsteen en er werd veel water verspild. Daarnaast was er sprake van een veel te hoge werkdruk bij het personeel. Yasin had de overtuiging dat dit anders kon en begon in 2013 Boen Groen, ‘het milieuvriendelijkste schoonmaakbedrijf van Amsterdam.’

Boen Groen gebruikt alleen milieuvriendelijke producten, en beperkt tijdens de werkzaamheden bewust het water- en energieverbruik. Ook bedient het bedrijf zich alleen van milieuneutraal transport – de schoonmakers gaan met de fiets of het OV naar het werk, eventuele auto’s of scooters zijn elektrisch. “Steeds meer bedrijven willen maatschappelijk verantwoord ondernemen”, zegt Yasin.”Je moet dan ook je schoonmaak op orde hebben.” Boen Groen onderscheidt zich verder door haar personeelsbeleid: asielzoekers, vluchtelingen en mensen die uit de bijstand komen kunnen bij Boen Groen terecht voor werk.

Yasins concept sloeg aan, en Boen Groen groeide hard. Om de volgende stap te maken ging de jonge ondernemer op zoek naar experts. Op aanraden van een klant schreef hij zich in voor het programma van de Dutch Dream Foundation. Hij werd uit een grote groep ondernemers geselecteerd en gekoppeld aan Gijs Scholten, relatiemanager bij ING, die als coach meewerkte aan het programma. Van hem kreeg hij concrete acquisitietips en begeleidend advies om zijn onderneming naar een hoger plan te tillen. Tijdens het coachingsjaar verdubbelde de omzet van Boen Groen.

De jury prees Yasin om zijn eigengereidheid, en om het feit dat hij niet alleen duurzaam werkt maar streeft naar het binnenhalen van klanten die zelf ook duurzaam beleid voeren. Yasin won uiteindelijk de prijs omdat hij na een flinke tegenslag – hij verloor een grote klant en daarmee 40% van zijn omzet − grote weerbaarheid toonde door meteen de acquisitie te vergroten en zijn jaar alsnog met verdubbelde opbrengsten af te sluiten.

De Dutch Dream Foundation is in 2006 opgericht door de Turks-Nederlandse ondernemer Atilla Aytekin om nieuwe ondernemers te ondersteunen door ze te inspireren, te verbinden en door ze kennis met elkaar te laten delen. Het gala was een viering van het tienjarig bestaan van de stichting en had als thema ‘Sociaal en Nieuw Ondernemerschap’. Een andere prijswinnaar was Wenda Kielstra met Consumatics, een bedrijf dat wetenschappelijk onderzoek naar onbewust consumentengedrag toepast bij de verbetering van bedrijven.